excel eksempel

Author : The Line Dance Way

Date : 3 år siden

Category : Teknologi-linen

Måske har du hørt om rullelister i Excel, men har undret dig over, hvad det egentlig vil sige? Helt basalt er det et hjælpemiddel i Excel, hvor du kan spare tid ved ikke at skulle udfylde felterne i et ark en for en. I stedet kan du vælge værdier fra en liste frem for at skulle indtaste hver eneste særskilt. Rullelister i Excel, der på engelsk kaldes ’dropdown’ menuer, kan på den måde minimere den tid du bruger til en opgave og samtidig sørge for, at du begår færre fejl undervejs. Du kan hurtigt få brug for at have flere værdier eller såkaldte ’inputs’, som de kaldes på engelsk, at vælge imellem, når du sidder og arbejder i Excel ark.

Hvordan laver jeg en rulleliste i Excel?


Det første du skal gøre, når du vil lave en rulleliste i Excel, er selvfølgelig at åbne programmet Excel. Når du har den åben, går du ind på nummer to ark og indtaster tre forskellige værdier i tre celler i arket. Du skal kun taste én værdi i hver celle. Derefter hopper du tilbage til ark nummer et, hvor du indtaster en hovedkategori. Har du eksempelvis indtastet tre forskellige retter mad, kan du nu i det første ark indtaste overskriften ’livretter’. Ordet eller overskriften skal indtastes i cellen A1, det vil sige den allerførste celle i arket. Når du har gjort det, går du videre til næste vandrette celle, den der hedder B1. Her kan du så lave en rulleliste, hvor du kan vælge imellem de tre retter mad, som du indførte i ark nummer to. Når du har placeret dig i celle B1, skal du derefter op øverst og trykke på den fane, der hedder ’Data’. Derefter skal du vælge den linje, hvor der står ’Datavalidering’. Når du gør det, skulle der gerne komme en dialogboks frem som et nyt, minimeret vindue på siden. Her skal du så vælge ’Liste’ i rubrikken ’Tillad’. Nedenunder i rubrikken ’Kilde’ skal du vælge de tre retter mad, som du indtastede før. De vil stå sådan her i rubrikken: =’Ark2′!$A$1:$A$3. Til sidst skal du klikke ’Ok’, og derefter vil din lille liste blive indsat som en rulleliste i ark nummer et i feltet B1. Det betyder, at du fra nu af kan vælge et eller flere af de steder retter fra rullelisten og nemt indsætte i cellen ved et enkelt klik. Listen er synlig i ark nummer et, men hvis du ikke ønsker dette, kan du skjule den, så andre umiddelbart kun kan se rullelisten. Hvis du gerne vil gøre dette, så sørg for at gemme ark nummer to. Det kan du gøre meget nemt, du skal blot højreklikke på fanen ’Ark2’ nederst på siden, og derefter klikke på ’Skjul’, så bliver den gemt, men kan ikke ses af andre. Det er forholdsvist nemt at oprette en rulleliste, og hvis du ikke er så velbevandret i Excel, kan du bare følge den her vejledning, så skal det nok gå glat. Er rullelisten ikke nok til at løse din opgave, kan du klikke her og få råd fra en Excel-konsulent.

EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :

Casumo.com – et online casino fyldt med underholdning

1 år siden

Ved tilmelding til Casumo.com får du noget af en lækker velkomstbonus. Lige nu har Casumo.com ikke dansk licens. Det er heller ikke muligt at spille på siden som dansk spiller. Men mon ikke de snart kommer hoppende ind på det danske marked og tager d...

Bluetooth vinder virkelig frem

1 år siden

Bluetooth bruges i dag til mange ting, og du bruger nok oftere end du lige regner med selv. For selvom det er forholdsvis simpel teknologi, så er succesen blevet noget større end man oprindelig havde regnet med. Hvad bruger man Bluetooth til? Bluetoo...

Husker din omgangskreds tiden?

1 år siden

Find nemt den perfekte gave Kender du en i din omgangskreds, som er utrolig dårlig til at huske aftaler og ikke mindst tiden. Det er muligvis det samme problem, du har gang på gang med denne person, som aldrig er klar til tiden. Kender du til denne t...